IN PERSONA
06-12-2017
Dette er et blogindlæg omkring det sidste modulprodukt, som kaldes "in persona".
Kravene i denne opgave er, at det skal opfylde funktionen 'at sidde' og 'in persona' skal danne grundlag for fremstillingen af produktet. Dvs. at man skal beskrive en person og designe et siddemøbel, der opfylder behovet til aftageren. Materialerne som der skal anvendes er både hårde og bløde materialer. Derudover vil der i denne opgave blive taget udgangspunkt i designprocessen.
Til at starte med sad vi i gruppen og brainstormmede over mulige personer til dette produkt. Efterfølgende gik vi i vores egne tænkebokse og overvejede hvem vi ville lave et siddemøbel til. Jeg vidste fra start af, at jeg rigtig gerne vil lave den til min lille niece på 8 år, da hun tit har spurgt mig om jeg ikke ville lave noget til hende i håndværk og design. Jeg har siddet og snakket frem og tilbage med min niece og har beskrevet et par ting på følgende billede:
Da vi så hver især havde fundet en person, snakkede vi i gruppen omkring det, og fandt så ud af vi havde valgt samme målgruppe, nemlig børn. Derfra lavede vi et mindmap omkring hvor taburetten kunne anvendes til børn i hjemmet.
Da vi så hver især havde fundet en person, snakkede vi i gruppen omkring det, og fandt så ud af vi havde valgt samme målgruppe, nemlig børn. Derfra lavede vi et mindmap omkring hvor taburetten kunne anvendes til børn i hjemmet.
Jeg besluttede mig for at lave den helt klassiske taburetform, hvor jeg ville flette sædet, som vises forneden. Da jeg synes den vil passe rigtig godt ind på min nieces værelse, da den også skal males hvid. Jeg begyndte med at skitsere taburetten som jeg ville have den, samt skrive nogle mål på den og lavede et mindmap over hvilke ting jeg skulle bruge for at bygge taburetten.
Mine krav til taburetten var, at den skulle være lav, stærk og helt klart stabil, da den er til et barn som kan finde på at stå på den. Eftersom mit sæde skal flettes på, tænkte jeg det ville være en god ide med en pude , der kan tages af og på. Da vi har lært og anvende en symaskine og lært nogle metoder inden for syning, tænker jeg at det ville være en god ide at prøve og lave en pude. Men jeg har overvejet at det ikke skal være en helt almindelig pude, men en pude med polystyrenkugler.
Nu hvor jeg har idéen på plads, fik jeg lavet en Mockup af taburetten, hvor jeg har flettet sædet.
Da jeg nu var helt sikker på, hvordan den skal se ud besluttede jeg mig for at bruge fyrretræ, da det er en træsort som er nem at arbejde i. Så jeg gik på udkig i både Silvan og Bauhaus da jeg havde nogle bestemte mål.
Målene som jeg skulle bruge til taburettens ben var, højde 4*35 og brede 3,5*3,5 cm og til sprosserne skulle jeg bruge rundstykker som var 8*30cm samt en diameter på 1,5. Disse mål kunne jeg ikke finde i Silvan, men i Bauhaus.
Da mine træ ikke var købt i de rigtige længder, fik jeg savet dem i mine ønskede længder.
Da jeg kom hen på skolen fik jeg slibemaskinen til at rette dem helt lige.
Da dette var gjort, kunne jeg nu komme i gang med at samle min taburet. Jeg startede med at markere mine ben til taburetten med 'A,B,C,D', så det var lettere at holde styr på dem. Derefter fik jeg lavet nogle streger og mærker, hvor jeg ville have mine sprosser skulle være.
Der hvor jeg har sat mine krydser på billedet, er der hvor jeg skal borer så mine sprosser kan komme ind. Jeg brugte tape, så jeg vidste, hvor langt ned jeg måtte bore. Da jeg havde boreret alle huller udover dem i toppen, valgte jeg at sætte taburetten sammen for at se om den passede.
Da jeg nu kunne se den var helt perfekt, tog jeg dem fra hinanden og borede de sidste par huller. Da den nu var klar til at samles, puttede jeg trælim i hullerne for at få den til at holde bedre sammen. Da jeg havde sat den sammen valgte jeg at slibe den med noget sandpapir.
Nu var det tid til at gå i gang med at male taburetten, jeg ønskede at male den hvid, men eftersom der ikke var dette til rådighed brugte jeg sort dækfarve som endte med at se således ud:
Da taburetten nu er malet skulle jeg overveje hvilke flette materialer jeg ville anvende til mit sæde, følgende billede viser de forskellige muligheder.
Jeg vil anvende papirgarn da det er tykt og kan tåle at blive stået på, derudover har jeg fundet en flot flettemodel, som jeg rigtig gerne vil lave. Denne flettemodel ses på nedestående billede.
Da jeg synes om ovenstående flettemodel, valgte jeg at anvende vikleteknikken som vi blev præsenteret for i en tidligere undervisningsgang. Fletteteknikken har jeg skrevet om i et af mine andre indlæg. Som spændehjælpemiddel valgte jeg at bruge følgende to materialer, da man konstant skulle spænde ind imens man flettede.
Det færdige resultat af min flettede taburet ser således ud.
Nu er det eneste jeg mangler en blød hynde til min taburet. Jeg valgte at lave den rund, da jeg synes det ville være flot med en anden form frem for det hele skulle være firkantet.
Jeg besluttede mig for at lave den i bordeaux, og med økologiske speltskaller i, jeg har i tidligere indlæg skrevet omkring forskellige sy metoder, hvilket er disse metoder jeg også har anvendt her. Derudover tænkte jeg, at jeg ville trykke blomster på hynden da den er til min lille niece, og det ville være med til at gøre den mere personligt.
Nu hvor jeg har færdiggjort min taburet, sædet og hynden, er jeg ret tilfreds med det færdige resultat. Taburetten er blevet stabil, hvilket medfører at man kan sidde på den og stå uden den vipper. Under fletteriet kunne jeg ikke helt regne mig frem til hvor mange gang den skulle gå vandret og lodret, hvilket medførte at jeg til slut i begge ender endte med at få mindre antal papirgarn end i starten. Dette kan ses når man kigger på sædet. Udover dette kan man se nogle små huller i sædet da jeg har flettet på runde sprosser, hvilket også er med til at ødelægge flettedesignet, dog er jeg meget tilfreds med resultatet.
Udover at vi skulle udarbejde en taburet, hvor vi skulle anvende både bløde og hårde materialer, skulle der til denne opgave inddrages et undervisningsforløb for en folkeskoleklasse med henblik på at eleverne skal producere en taburet med et flettet sæde. Dette forløb er udarbejdet i studiegruppen og eftersom skemaet over forløbet er langt vil der kun blive vist billeder af to uger:
Kommentarer
Send en kommentar